DOS

hæmoragi: blødning . hemiaHoplastik: delvis udskiftning af led. hepatitis: leverbetændelse. holistisk: holisme: læren om, at en helhed er mere end summen af de enkelte dele. hudperfusionstryk: måling af blodgennemstrøm– ning i huden. hypoksi: lav iltmætning i blod eller væv . immunosupprimerende: undertrykkelse af immun-apparatets funktion f.eks . med medica– menter. interkarpalled: led i mellemhånden. intrapelvine: indenfor bækkenet. iskæmi: utilstrækkelig gennemblødning og der– med iltforsyning af et væv i forhold til dets behov . isotopoptagelse: optagelse af forskellige former af et grundstof, som har samme atomnummer. kapsulotomi: snit i kapslen. kinematik: læren om bevægelse, f.eks . i led. knoglenekrose: knogledød. knogleperfusion: gennemblødning af knogle. knogleskintigrafi: skanning af skelettet med gammakamera efter indgift af radioaktivt mærket bisphosphonat. knæeksartikulation: fjernelse af underbenet ved snit gennem knæleddet. kondrocytter: bruskceller. kyfose: bagud konveks krumning af rygsøjlen (krum ryg). labrum: læbe. laktation: diegivning. laminært: lagvist. ligament: ledbånd. lordose: fortil konveks krumning af rygsøjlen (svajryg) . luksation: ledskred. lumbalt: hørende til eller beliggende i lænden. malign: ondartet. mammacancer: brystkræft. mediastinum: bindevævsrummet i brysthulens midte. menisk: halvmåneformet kapseltilhæftetbruskski- ve i knæleddet. menopausen: udebliven af menstruationen ved ophør af den forplantningsdygtige alder. metabolisme: stofskifte. metastase: udsæd af en ondartet tumor til et væv eller organ. migration: pladsforskydning . mortalitet: dødelighed. muskelatrofi: udtæring af muskel. muskeldystrofi: ernæringsforstyrrelse i muskel. myelografi: røntgenundersøgelse af rygmarven, med indsprøjtning af kontraststof. myelomeningocele: rygmarvsbrok. neurolyse: operativ frigørelse af en nerve fra be– tændeisesvæv eller lignende. osteogenese: knogledannelse. osteomyelitis: knoglebetændelse. osteoporose: tilstand, hvor mængden af knogle– væver diffust reduceret. osteosyntese: operativ sammenføjning af brud. osteotomi: gennemmejsling eller oversavning af en knogle . ostitis: betændelse i knoglevæv. parenteralt: udenfor fordøjelseskanalen. pertrokantær: gennem lårbensknuden. pleura: lungehinden. plexuslæsion: beskadigelse af samling af nerver/– vener/arterier. polymetakrylatcement: knoglecement . polyneuropati: degenerative forandringer af perifere nerver. progestagen: et hormon. prostagen: et hormon. prostaglandin: et hormon. proksimal: nærmere legemets midtlinie. pseudoartrose: falsk leddannelse. radiokarpalled: "håndled" . randomisere: tilfældig fordeling ved lodtræk– ning . replantationskirurgi: påsyning af afrevne lem– mer. reposition: påpladssætning . reumatoid: betegnelse for de inflammatoriske forarxlringer, der ses i og omkring led ved gigtsygdomrre. rodavulsion: voldelig løsrivning af roden f.eks . 129

RkJQdWJsaXNoZXIy NjEzNTY=